Miasto Gdańsk wprowadziło procedurę zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w innych celach niż wymienione w ustawie o drogach publicznych, np. w celu ustawienia kontenera na gruz na ulicach Gdańska. Wniosek o zezwolenie na postawienie kontenera na odpady w Gdańsku musi zawierać imię i nazwisko oraz adres oraz inne dane identyfikacyjne, np. Pesel lub NIP, cel zajęcia pasa drogowego oraz opis charakteru zajęcia, lokalizację i powierzchnię zajętego pasa drogowego oraz planowany okres zajęcia. Do wniosku o zezwolenie na ustawienia kontenera gruzowego w Gdańsku musi zawierać również plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1000.
Za zajęcie pasa drogowego na cele postawienia kontenera w Gdańsku pobierana jest opłata administracyjna. Liczymy ją jako iloczyn zajętej powierzchni w m2, dni zajmowania pasa drogowego oraz stawki, która jest różna dla rodzaju zajęcia oraz kategorii drogi.
W przypadku zajęcia drogi na worki, kontenery na gruz i inne odpady budowlane, wygrodzenie zaplecza budowy, składowanie materiałów budowlanych, miejsca gromadzenia odpadów niestanowiące obiektów budowlanych stawka wynosi dla dróg krajowych i wojewódzkich 4 zł, natomiast dla dróg powiatowych i gminnych 3 zł. Oznacza to, że opłata za zezwolenie dla miejsca pod kontener Kp7 na 1 tydzień na drodze gminnej wynosić będzie ok. 147 zł (liczone jako 7m2 x 7dni x 3 zł). Natomiast opłata za zezwolenie na zajęcie miejsca pod worek na gruz na 1 tydzień będzie wynosić ok. 21 zł.
W przypadku miejsc gromadzenia odpadów niestanowiących obiektów budowlanych na Głównym i Starym Mieście stawki są znacznie niższe i wynoszą odpowiednio 0,80 zł dla dróg krajowych i wojewódzkich oraz 0,60 zł dla dróg powiatowych i gminnych. Dla pojemników do selektywnej zbiórki papieru, szkła, metali i tworzyw sztucznych będących uzupełnienie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych są bardzo niskie i wynoszą 1 grosz dla wszystkich kategorii dróg.